پرینت

اردو فرصتی برای تربیت - در راستای دوره تابستانی طرح کاظم

نوشته شده توسط معاونت تربیت و تعالی. ارسال شده در اخبار معاونت

8

اگر زندگی مبارک و با برکت و سراسر درس و حکمت خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی(ص) را با دقت بررسی نمائیم می‌بینیم که آن رحمت الهی بر عالمیان چگونه با استفاده از زیباترین و لطیف‌ترین راه و روشها ، فطرت خداجویی، یکتاپرستی و روحیه تعبد و بندگی را در جان و روح پیروان خود بیدار و تقویت نموده‌اند.

 

 

1-  تلفیق علم و عمل

پیامبر اکرم (ص) معلمی عامل بودند . آنچه را که به پیروان می‌آموختند خود به آنها عمل می‌نمودند .و این الگویی است اساسی برای مربیان در کل زندگی و به ویژه مقاطعی که ارتباط بیشتری با متربیان دارد مانند اردو .

 

2-  ایمان و عمل

در آموزش‌های خود ایمان و باور و یقین را تا مرحله عمل در روح و جان تشنه مخاطبین و پیروان خویش نهادینه می‌نمودند.

 

3-  تربیت عملی

در لحظه ویژه و حساس و بصورت عملی تربیت می‌نمودند: پیغمبر(ص) در سفری با اصحاب برای استراحت فرود آمدند امر به جمع آوری هیزم شد بعضی گفتند چیزی دیده نمی‌شود حضرت (ص) خود نیز اقدام به جمع‌آوری نمودند و کوهی از هیزم جمع شد . حضرت فرمودند گناهان کوچک مثل این هیزم هاست که ابتدا مشهود نبود و لی کم کم انباشته شدند .

 

در لحظه‌های ویژه و حساس و بصورت عملی تربیت می‌نمودند. اصحابش نقل کرده‌اند که در دوره رسالت، در سفری خدمتشان بودیم و قرار بود که در آنجا غذایی تهیه شود، گوسفندی آماده شده بود تا آنرا ذبح کنند و غذا تهیه شود. یکی از اصحاب می‌گوید سربریدن گوسفند با من، دیگر می‌گوید پوست کندن آن با من و آن دیگری می‌گوید پخت آن با من و ...، پیغمبر اکرم (ص)  می‌فرماید جمع کردن هیزم از صحرا با من.

 

اصحاب عرض کردند یا رسول‌الله ابداً ما افتخار این خدمت را داریم، ما همه کارها را انجام می‌دهیم. پیغمبر(ص) فرمود: بله، من می‌دانم ،من نگفتم که شما انجام نمی‌دهید ولی مطلب چیز دیگری است و آن اینکه، خدا دوست نمی‌دارد بنده‌ای را ببیند در میان بندگان دیگر که برای خود امتیاز قائل شده است، من اگر اینجا بنشینم و فقط شما بروید کار کنید، پس برای خودم نسبت به شما امتیاز قائل شده‌ام، خدا دوست ندارد که بنده‌ای خودش را در چنین وضعی در بیاورد.

 

سرگروه ها و مربیان صالحین نیز باید بر همین اساس به شدت مراقبت نماید که کارها و مسائل خود را به عهده ی دیگران نگذارد ، گاهی دیده می شود متربیان به خاطر احترامی که برای سرگروه خود قائل اند ، اقدام به انجام کارهایی مانند آوردن غذا برای سرگروه در حالی که او نشسته است ، حمل کیف و وسایل شخصی سرگروه و... می نمایند ، سرگروه باید از این مسئله جلوگیری نماید .

 

4-  مودت و محبت

یکی از روش‌های اعجاز آور در شیوه تربیت رسول‌مکرم (ص) ابراز مودت و محبت به دیگران با انواع طرق بوده است که سرگروه‌های شجره طیبه صالحین باید از آن استفاده نمایند بعنوان نمونه:

 

هرگز احدی را مزمت و سرزنش نمی‌کرد.

هرگز لغزش و عیبهای مردم را جستجو نمی‌کرد.

هیچ وقت حرف نمیزد مگر در جایی که امید ثواب در آن می‌داشت.

در جلسات خوش‌رو و نرم‌خو بود، خشن و درشت‌خو و داد فریاد کن و فحاش و عیب‌جو نبود.

بی‌میلی خود را در قیافه نشان نمی‌داد، امیدواران را ناامید نمی‌کرد،

مجلس او مجلس حلم، حیا، راستی و امانت بود.

اسائه‌ی ادب و جفای درخواست کنندگان را تحمل می‌نمود. کلام احدی را قطع نمی‌کرد.

همه مردم را به یک چشم دیده و گفتار همه را به یک نحو استماع می‌فرمود.

گفتارش از همه فصیح‌تر و شیرین تر بود. سخنانش همه کلمات کوتاه جامع و خالی از زواید و وافی به تمام مقصود بود. وقتی سخن می‌گفت بین جملات را فاصله می‌داد تا اگر کسی بخواهد سخنانش را حفظ کند فرصت داشته باشد. جوهره صدایش بلند و از تمامی مردم خوش نغمه‌تر بود.

 

این لازمه کسی است که مردم را به اسلام دعوت می‌کند و می‌خواهد صالح پرورش دهد و انسان تربیت کند باید اینگونه خلق و خوی و رفتاری داشته باشد. یکی از علل پیشرفت سریع اسلام همین خلق و خوی و سیره نبوی بوده‌ است. نوع مدیریت و رهبری ، طرز دعوت و تبلیغ پیغمبر اکرم(ص) در سرعت پیشرفت و جهانگیر شدن اسلام مؤثر بوده است.

 

برخلاف بعضی افراد که همیشه چهره عبوس و اخم‌های بهم کشیده را نشان می‌دهند و فکر می‌کنند لازمه مقدس و متدین بودن عبوس بودن است.

 

پیغمبر اکرم(ص) با مردم مزاح می‌کرد تا مادامی که به باطل نرسد. خوش‌خو و خنده‌رو ولی در مسائل اصولی و مقررات الهی انعطاف ناپذیر و خشن. همانند طبیب با ترحم به مریض اما معالجه او آنهم طبیب سیار که به سراغ مریض‌ها می‌رفت.

 

5-  موعظه و نصیحت

موعظه و نصیحت یکی دیگر از طرق تربیت برگرفته از روش رسول اکرم است. نصیحت و موعظه‌ای که با کمال خلوص و در اوج خیر خواهی انجام گیرد. و از سوز دل برخاسته باشد تا در مخاطب اثر نماید.

گاهی اوقات سخنی دوستانه و راهنمایی و نصیحتی برادرانه در اردو از جلسات متعدد برای برخی متربیان مؤثرتر است .

روش عقلانی : ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه(نحل /125)، بیدار کردن عقول و رساندن پیام نه تنها به شکل عقلانی که با موعظه سخن حق را بر قلب می نشاندند .

 

6-  پاداش و تنبیه

ای پیامبر ما تو را مبشر (نوید دهنده) و منذر (اعلام خطر کننده) فرستادیم(اسراء/105). بشیر از مقوله مژده دادن است و تشویق و نویر دادن و انذار ترساندن. به طوریکه از هر دو برای تبلیغ و تربیت بکار رود بلکه تبشیرها بیشتر از انذارها باشند قرآن هم تبشیر را مقدم می‌دارد. بشیراً و نذیرا. در بکار بردن این عوامل باید مراقب بود ، روش ما تبدیل به عمل تنفیر نشود یعنی عمل فرار دادن.

 

7-  امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر، به کار نبردن این واجب از فروع دین مثل این می‌ماند که یک عده در کشتی سوار باشند بر روی دریا شخصی کف کشتی را سوراخ کند و هیچ‌کس به او چیزی نگوید در نتیجه همه غرق می‌شوند. در اجتماع هم اگر این مسئله واجب انجام نشود فساد همه را غرق و نابود می‌کند.

 

سرگروه ها و مربیان باید با رفتار خود دیگران را دعوت به معروف نماید و اجازه ندهد به بهانه های واهی چون جوانی و جذب و... از اصول شرعی در اردو عدول شود .

البته شرایط نهی از منکر را باید با ظرافت رعایت نماید .

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

پیشنهاد هفته

  • کتاب‌های پیشنهادی  هفته: کتاب

جنگ دوست داشتنی

کتاب جنگ دوست داشتنی مجموعه خاطرات نویسنده رزمنده ،سعید تاجیک است. توضیحات بیشتر...

ارتباط با ما

تهران- میدان ونک-خیابان ملاصدرا- خیابان شیخ بهایی جنوبی-بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج)-حیاط شمالی- دفتر حوزه بسیج دانشجویی- تلفکس 88620826-021

پیامک:50001000501000-10005510001000