پرینت

سنگر 37 ساله در قلب تهران + تصاویر

نوشته شده توسط سردبیر. ارسال شده در اخبار و مطالب حوزه دین و فرهنگ


از نماز عبادی-سیاسی جمعه به عنوان یکی از فضیلت های پربار دین مبین اسلام نام برده می شود. در فضیلت این نماز همین بس که سوره ای در قرآن به این نام آمده و در آنجا صریحاً مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است و در آن آیه آمده است: هنگامی که صدای مؤذن بلند شد و دعوت به نماز شدی، معامله و تجارت را رها ساز و برای انجام این واجب الهی حاضر شو، که از همه چیز برای شما بهتر است اگر بدانید.

نماز جمعه، نمازی دو رکعتی که در ظهر روز جمعه به جای نماز ظهر و به جماعت می‌خوانند. نماز جمعه با حضور دست کم پنج نفر برپا می‌شود که یکی از آن‌ها امام جمعه است. امام جمعه باید قبل از نماز دو خطبه برای نمازگزاران قرائت کند که دعوت به تقوا جزو مضامین آن است.

حکم فقهی برگزاری این نماز در سوره جمعه آمده است. روایات، نماز جمعه را حج مستمندان و موجب آمرزش گناهان شمرده‌اند و برخی روایات، ترک آن را مایه نفاق و فقر دانسته‌اند. نماز جمعه در زمان حضور امامان معصوم واجب و در زمان غیبت بنابر نظر بیشتر مراجع تقلید واجب تخییری است. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : خطاب به مومنی که به ایشان عرض کرد بارها عزم رفتن به حج نموده ام ولی توفیق عایدم نشده است، فرمود : بر تو باد که پیوسته در نماز جمعه حضور یابی که آن حج مستمندان است.

بیشتر تاریخ نگاران و مفسران عقید دارند که «اسعد بن زراره» نخستین برپادارنده نماز جمعه بود که قبل از هجرت، در قریه ای در نزدیکی مدینه، نماز جمعه را اقامه کرد. در چگونگی برگزاری آن گفته اند که چون پیامبر صلی الله علیه و آله نمی توانست نماز جمعه را در مکه بر پا سازد، به «مصعب بن عمیر» ـ که امیر مدینه بود ـ دستور داد تا نماز جمعه را اقامه کند. مصعب هم نزد «اسعد بن زراره» رفته و امرِ به نماز جمعه را به وی خبر داد و او نیز به همراه چهل نفر، به دستور پیامبر صلی الله علیه و آله جامه عمل پوشاند.

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تحقق ارزش ها و هنجارهای اسلامی در سطح جامعه، بلافاصله نمازهای جمعه پر رونق تر از پیش از انقلاب و با حضور گسترده مردم برگزار گردید. حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از اولین امامان جمعه تهران در باب توجه به نماز جمعه پس از انقلاب و وضعیت این فرضیه پیش از انقلاب چنین می فرمایند: «یک‌وقتی با ائمّه‌ی جمعه، خدمت امام رفته بودیم؛ آن سالهای اوّل که تازه تشکیل شده بود و امام هم بنده را مفتخر کرده بودند به امامت جمعه‌ی تهران، ما با ائمّه‌ی جمعه خدمت ایشان رفتیم و بنده یک صحبتی کردم. آن جمله‌ای که من گفتم که از دلم برآمده بود، این بود که گفتم همچنان‌که خدای متعال برای مردم لیلةالقدر را قرار داد، و در تفسیر سوره‌ی انّاانزلنا از ائمّه (علیهم‌السّلام) نقل شده است که در حکومت بنی‌امیّه هزار ماه گذشت و مردم لیلةالقدر نداشتند -هزار ماه حکومت بنی‌امیّه بود، در آن هزار ماه لیلةالقدر نبود و مردم محروم بودند از این لیلةالقدر؛ این در روایات ما هست- همین‌طور ما از نماز جمعه در دوران حکومت طاغوت محروم بودیم. در بعضی از شهرها، به‌عنوان همان روش قدیم، حکّام یک نفر را معیّن میکردند و میگذاشتند. البتّه در بعضی از شهرها هم مثل مشهد، امام‌جمعه‌ی محترم و مکرّمی بود -مرحوم آقای حاج شیخ غلامحسین تبریزی که مرد بسیار: هم عالم، هم متّقی، هم زاهد [بود]- که ربطی به حکومت نداشت؛ ازاین‌قبیل هم داشتیم، لکن در خیلی از شهرهای دیگر، امام‌جمعه منصوب آن حکومتهای طاغوت بود؛ مردم هم نمیرفتند و اعتنا هم نمیکردند. آن نماز جمعه‌ای که حاکم طاغوتی آن را بگذارد، برای مردم جذّاب نیست و مردم هم نمیرفتند. گفتم ما در سالهای متمادی محروم بودیم از نماز جمعه و شما نماز جمعه را به ما دادید، به ملّت ایران دادید. واقعاً نعمت بزرگی است.»

از دوره حکومت‌ شاه‌ اسماعیل‌ اول‌ صفوی، اقامه نماز جمعه‌ به‌تدریج‌ در جامعه شیعی ایران‌ گسترش‌ یافت‌. علت‌ این‌ امر از یک‌ سو انتقاد حکومت‌ عثمانی از شیعیان‌ به‌ سبب‌ برگزار نکردن‌ نماز جمعه‌ و از سوی دیگر تلاش‌ علمای شیعه‌ ، به‌ویژه‌ محقق‌ کرکی، برای اشاعه نماز جمعه‌ در ایران‌ بود.

در زمان‌ شاه‌ عباس‌ اول‌ رسماً منصب‌ امامتِ جمعه‌ ایجاد شد. معمولاً شیخ‌ الاسلام‌ هر شهر این‌ منصب‌ را داشت‌، اما گاه‌ عالمانی که‌ شیخ‌ الاسلام‌ نبودند، مانند ملامحسن‌ فیض‌ کاشانی، به‌ درخواست‌ شاه‌ ، امامت‌ جمعه‌ را برعهده‌ می‌گرفتند.

امامت‌ جمعه‌ در دوره قاجار، هم‌چون‌ دوره صفوی، منصبی حکومتی به‌شمار می‌رفت‌. این‌ منصب‌ در این‌ دوره‌، به‌ موازات‌ کاهش‌ اعتبار مناصب‌ مذهبی، به‌تدریج‌ اهمیت‌ دینی و سیاسی خود را از دست‌ داد.
در اواخر دوره قاجار، برخی امامان‌ جمعه‌ در برابر علمای مشروطه‌خواه‌ ، که‌ مخالف‌ حکومت‌ استبدادی بودند، قرار گرفتند.

در دوران‌ پهلوی امامان‌ جمعه‌، به‌ویژه‌ در شهرهایی مانند تهران‌، چون‌ ارتباط‌ رسمی با حکومت‌ داشتند، غالباً از مقبولیت‌ مردمی برخوردار نبودند و اقامه نماز جمعه‌ نیز چندان‌ رونق‌ نداشت‌. گفتنی است‌ که‌ برخی عالمان‌ بر پایه فتوا به‌ وجوب‌ تخییری یا تعیین‌ نماز جمعه‌، این‌ نماز را اقامه‌ می‌کردند که‌ چون‌ به‌ حکومت‌ وابسته‌ نبود، با اقبال‌ عمومی مواجه‌ می‌شد.

نماز جمعه در تهران

پس‌ از پیروزی انقلاب‌ اسلامی، برگزاری نماز جمعه‌ در ایران‌ دوباره‌ رونق‌ یافت‌. این روزها (مرداده ماه) مصادف است با اولین‌ نماز جمعه‌ در این‌ دوره‌ به‌ امامت‌ آیت‌اللّه‌ سیدمحمود طالقانی که‌ از جانب امام‌ خمینی به‌ این‌ سمت‌ انتخاب‌ شده بودند. اولین نماز جمعه در ۵ مرداد ۱۳۵۸ در دانشگاه‌ تهران‌ برگزار شد.

در اسلام چهار اجتماع بزرگ و مهم وجود دارد: اجتماعات روزانه که در نماز جماعت‌ها حاصل می‌شود؛ اجتماعات هفتگی که در مراسم نماز جمعه بدست می‌آید؛ اجتماع در نماز عید قربان و فطر؛ و اجتماع حج که در کنار خانه خدا هر سال یکبار انجام می‌گیرد.

با گسترش‌ اقامه نماز جمعه‌ در ایران‌، امام‌ خمینی، به‌ پیشنهاد آیت‌اللّه‌ خامنه‌ای که‌ در آن‌ زمان‌ رئیس‌ جمهور بود، مسئولیت‌ ساماندهی و پی‌گیری مسائل‌ مربوط‌ به‌ نماز جمعه‌ را به‌ مرکزی در قم‌ سپرد و در ۱۳۷۱ ش‌، با حکم‌ آیت‌اللّه‌ خامنه‌ای در مقام‌ رهبر جمهوری اسلامی ، شورایی با عضویت‌ نه‌ تن‌ از روحانیان‌ ، به‌ نام‌ « شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ جمعه‌ »، مسئولیت‌ این‌ کار را برعهده‌ گرفت‌.

در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ ش‌، چند تن‌ از امامان‌ مشهور جمعه‌، بر اثر اقدامات‌ تروریستی، به‌ شهادت‌ رسیدند، از جمله‌ سید محمدعلی قاضی طباطبایی (شهادت‌ در ۱۳۵۸ ش‌) و سید اسداللّه‌ مدنی (شهادت‌ در ۱۳۶۰ ش‌) در تبریز ، سید عبدالحسین‌ دستغیب‌ شیرازی (شهادت‌ در ۱۳۶۰ ش‌) در شیراز ، محمد صدوقی (شهادت‌ در ۱۳۶۱ ش‌) در یزد و عطاءاللّه‌ اشرفی اصفهانی (شهادت‌ در ۱۳۶۱ ش‌) در کرمانشاه‌.

معمار بزرگ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمه الله ، در مورد نماز جمعه چنین می فرماید: «نماز جمعه، که نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است، باید هرچه باشکوه مندتر و پرمحتواتر اقامه شود. ملت ما گمان نکند که نماز جمعه یک نماز عادی است؛ نماز جمعه با شکوه مندی ای که دارد، برای نهضت کوتاهْ عمرِ ما یک پشتوانه محکم، و در پیش برد انقلاب اسلامی ما عامل مؤثر است. ملت عظیم و عزیزْ باید با شرکت خود، این سنگر اسلامی را هر چه عظیم تر و بلندپایه تر حفظ نماید تا به برکت آن، توطئه های خائنانه و دسیسه های مُفسدان خنثی شود».

امامان جمعه تهران

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، شماری از شخصیت های برجسته، انقلابی و از نیروهای تراز اول نظام عهده دار این مسئولیت خطیر بوده اند. مسئولیت امام جمعه تهران بر عهده رهبری معظم انقلاب می باشد، با این حال و به دلیل مشغله های فراوان ایشان، تنی چند از شخصیت های مبارز در خلال دهه های گذشته به ارشاد مردم از این جایگاه پرداخته اند.

به مناسبت سالروز برگزاری نماز جمعه تهران، به معرفی امامان موقت جمعه ام القرای جهان اسلام در طول دهه های پس از انقلاب اسلامی می پردازیم.

امامت ابوذر زمان

از سید محمود طالقانی به عنوان یکی از یاران کلیدی امام و از رهبران انقلاب اسلامی نام برده می شود که دهه ها با رژیم ستم شاهی به مبارزه پرداخت. ایشان، به گفتة امام خميني(س‌) دو ويژگي بارز داشت: يكي روحيه مقاومت و مخالفت با دستگاه ظلم كه از عنفوان جواني تا وقتي كه دارفاني را وداع كرد انگيزه او مخالفت با جباران و ستمكاران و چپاولگران بود، هيچ وقت از پاي ننشست و، در نتيجه، چند بار به زندان افتاد. و ديگري، به تعبير امام، «روحاني خدمتگزار» بود «اگر اين مقاومت و مخالفت با دست جبّار را ضمّ ‌به اين بكنيد كه اين روحاني است. يك شخصي كه به واسطه روحانيتش در بين مردم محبوبيت دارد؛ وقتي خدمتگزاري او را كه هم مشاهده كنند مردم او را به عنوان نايب پيغمبر مي‌شناختند.» و باز، به تعبير امام خميني(س)، وي «عالم عامل» بود، يك عالمي كه به درد مردم مي‌رسيد.

آیت الله محمود طالقانی پیش از انقلاب چندین مرتبه به علت فعالیت‌های سیاسی، توسط رژیم پهلوی به زندان رفت و یک بار نبز تبعید شد. وی از رهبران انقلاب 1357 ایران بود و پس از ترور شهید آیت الله مرتضی مطهری، ریاست شورای انقلاب را برعهده گرفت. آیت الله طالقانی در اواخر عمرش از طرف امام خمینی به عنوان امام جمعه تهران معرفی شد. پس از آن نیز ایشان وارد مجلس خبرگان قانون اساسی شد.



هر چند با رحلت آیت‌الله طالقانی در 19 شهریور 1358 مدت اقامه این نماز توسط ایشان 6 هفته بیشتر به طول نینجامید؛ اما در مدتی که ایشان نماز جمعه را اقامه می‌کردند جمعیت چشمگیری در صفوف نماز جمعه حاضر می‌شدند.

امام خمینی پس از رحلت آیت‌الله طالقانی، در حکم انتصاب امام جمعه بعدی تهران نوشتند که « مرحوم مجاهد بزرگوار آقاى طالقانى، پس از عمرى مجاهدت و پاسدارى از اسلام، به رحمت خداوند پیوست و ما را سوگوار کرد. تکلیف پاسدارى از اسلام به عهده همه ماست؛ و من شما را... براى دژ محکمى که آن فقید سعید پاسدار آن بود انتخاب و منصوب نمودم».

آیت اللهی که تا آخر انقلابی نماند

از آیت الله مرحوم حسینعلی منتظری به عنوان یکی از شخصیت های برجسته و مبارز پیش از انقلاب اسلامی نام برده می شود. وی بارها و بارها توسط ساواک و نیروهای امنیتی وقت دستگیر، مجازات، شکنجه و تبعید شده و در مقاطعی به عنوان رابط امام از نجف با انقلابیون ایرانی به ایفای نقش پرداخته است.

آیت الله منتظری به دلیل مخالفت با حکومت پهلوی سال‌ها در زندان به سر برد. او پس از پیروزی انقلاب به ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی رسید و اصل ولایت فقیه به پیشنهاد وی وارد قانون اساسی ایران شد. منتظری که در سال ۱۳۶۴ از سوی مجلس خبرگان رهبری به قائم‌مقامی ولی فقیه انتخاب شده بود در فروردین ۱۳۶۸ توسط امام راحل از مقامش عزل شد.

پس از بازداشت مهدی هاشمی، وی که مهدی هاشمی را بیگناه می دانست به نشانه اعتراض درس های خود را تعطیل کرد.مهدی هاشمی به دلیل یک سری اتهامات مجرم شناخته شده و در سال ۱۳۶۶ اعدام شد. این مسئله و چند مسئله دیگر نظیر نفوذ منافقین در بیت ایشان باعث شد که منتظری از سمت قائم مقامی رهبری برکنار شود.



آیت الله حسینعلی منتظری بیش از دو دهه پس از عزل از قائم مقامی رهبری زیست نمود و در 29 آذر 1388 دیده از جهان فرو بست. در خلال این دو دهه ایشان به مسیر سابق خود آنگونه که امام خمینی فرموده بود (نامه تاریخی امام: شما در اكثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگيري‌هايتان نشان داديد كه معتقديد ليبرال‌ها و منافقين بايد بر كشور حكومت كنند) و با صراحتی به مراتب بیشتر ادامه داد و موجب رنجش دوست داران انقلاب اسلامی شد.

آیت الله منتظری در سال های پایانی عمرش ملاقات ها و دیدارهای بسیاری را با معاندینی برقرار کرد که همگی جزو پیشتازان رویارویی با آرمان انقلابی ملت ایران بودند و بارها ضمن تایید آنها مورد تشویقشان نیز واقع شد که کسب جایزه کانون مدعی حقوق بشر که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی می باشد، صدور فتوا در زمینه مصافحه با زنان غیر مسلمان و زنان مسلمان، حمایت از فتنه گران 88، حمایت تلویحی از بهائیان، حمله به ولایت مطلقه فقیه و... از جمله اقدامات نامناسب ایشان بوده که بفرموده امام خمینی(ره) مصداق دیکته شده سخنان منافقین و لیبرال ها می باشد.

جوان ترین امام جمعه

بدلیل حضور آیت الله منتظری در قم و مشغله شان، ایشان فرصت حضور چندانی را به عنوان امام جمعه تهران نیافتند، لذا امام خمینی آیت الله خامنه ای را به جای ایشان در این جایگاه گماردند.

پیشینه‌ی فعالیت های سیاسی ـ مذهبی خاندان آیت‌الله خامنه‌ای، در او زمینه‌ی تربیتی برای مبارزه‌ی سیاسی ـ مذهبی فراهم آورده بود. نقطه‌ی آغازین ورود به فعالیت های سیاسی، دیدار او با سیدمجتبی نواب صفوی (میرلوحی) در مشهد بود که به بیان خود ایشان اولین بارقه‌های انقلابی را در وی پدید آورد. نخستین دیدار وی با امام خمینی (ره) در سال ۱۳۳۶ش صورت گرفت اما چهره‌ی سیاسی امام خمینی برای اولین بار در جریان لایحه‌ی انجمنهای ایالتی و ولایتی برای ایشان مکشوف شد.

آیت‌الله خامنه‌ای با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در سال ۱۳۴۱ش وارد عرصه‌های گوناگون مبارزه با طاغوت شد. جزو نخستین افرادی بود که همگامی و فعالیت مبارزاتی را در دوره‌ی قبل از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز کرد . در بهمن ۱۳۴۱، پس از همه‌پرسی لایحه‌ی انجمنهای ایالتی و ولایتی، آیت‌الله خامنه‌ای و برادرش سیدمحمد مأمور رساندن گزارش آیت‌الله محمدهادی میلانی به امام خمینی در قالب نامه در مورد واکنش مردم مشهد به این همه‌پرسی شدند. از آن پس تا وقوع انقلاب اسلامی در ایران، ایشان مدام تحت پیگرد، بازداشت و یا در تبعید بوده اند.

با شتاب گرفتن روند فروپاشی حکومت پهلوی و نمایان شدن نشانه‌های پیروزی نهایی نهضت اسلامی، امام خمینی در ۲۲ دی ۱۳۵۷ فرمان تشکیل شورای انقلاب اسلامی را صادر کردند . آیت‌الله خامنه‌ای که از سوی امام به عضویت آن شورا انتخاب شده بودند با نقش محوری که در تحولات انقلاب اسلامی در مشهد داشت، این شهر را ترک و در اواخر دی ۱۳۵۷ به تهران آمد و در مدرسه‌ی رفاه مستقر شد و همگام با دیگر مبارزان، به‌ویژه آیات بهشتی، مطهری و مفتح برای تدارک مرحله‌ی نهایی پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه‌ریزی برای آینده، نقش فعالی برعهده گرفت.


آیت الله خامنه ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان پرشور و پرتلاش به فعالیّت های ارزشمند اسلامی و در جهت نزدیکتر شدن به اهداف انقلاب اسلامی پرداختند که همه در نوع خود و در زمان خود بی نظیر و بسیار مهّم بودند که در این مختصر فقط به ذکر رؤوس آنها می پردازیم:

۱) پایه گذاری «حزب جمهوری اسلامی» با همکاری و همفکری علمای مبارز و هم رزم خود: شهید بهشتی، شهید باهنر، هاشمی رفسنجانی و… دراسفند ۱۳۵۷.
۲) معاونت وزارت دفاع در سال ۱۳۵۸.
۳) سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۳۵۸.
۴) امام جمعه تهران، ۱۳۵۸.
۵) نماینده امام خمینی«قدّس سرّه» در شورای عالی دفاع ، ۱۳۵۹.
۶) نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ۱۳۵۸.
۷) حضور فعّال و مخلصانه در لباس رزم در جبهه های دفاع مقدس، در سال ۱۳۵۹ با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تجاوز ارتش متجاوز صّدام به مرزهای ایران؛ با تجهیزات و تحریکات قدرت های شیطانی و بزرگ ازجمله آمریکا و شوروی سابق.
۸) ترور نافرجام ایشان توسط منافقین در ششم تیرماه ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر تهران.
۹) ریاست جمهوری؛ به دنبال شهادت محمد علی رجایی دومّین رئیس جمهور ایران، آیت الله خامنه ای در مهر ماه ۱۳۶۰ با کسب بیش از شانزده میلیون رأی مردمی و حکم تنفیذ امام خمینی (قدس سره) به مقام ریاست جمهوری ایران اسلامی برگزیده شدند. همچنین از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ برای دوّمین بار به این مقام و مسؤولیت انتخاب شدند.
۱۰) ریاست شورای انقلاب فرهنگ، ۱۳۶۰.
۱۱) ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۳۶۶.
۱۲) ریاست شورای بازنگری قانون اساسی، ۱۳۶۸.
۱۳) رهبری و ولایت امّت، که از سال ۱۳۶۸، روز چهاردهم خرداد پس از رحلت رهبر کبیرانقلاب امام خمینی (قدس سره) توسط مجلس خبرگان رهبری به این مقام والا و مسؤولیت عظیم انتخاب شدند، و چه انتخاب مبارک.

امامت یار امام

از حضرت آيت ا... العظمى موسوى اردبيلى كه يكى از نزديكان حضرت امام و از اركان انقلاب اسلامى محسوب می ‏شود به عنوان چهارمین امام جمعه تهران نام برده می شود. ایشان در تمامى صحنه ‏هاى سياسى در قبل از انقلاب و در دهه نخست انقلاب نقش اساسى ايفا نموده اند .

آیت الله موسوم اردبیلی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ رئیس دیوان عالی کشور، و عالی‌ترین مقام قضایی ایران بود. ایشان اکنون ریاست دانشگاه مفید را بر عهده دارد.



آیت الله موسوی اردبیلی پیش از انقلاب ایران (۱۳۵۷) به اداره و سرپرستی روحانیت اردبیل، عضویت هیئت مدیرهٔ مجلهٔ «مکتب اسلام»، تدریس و تألیف مشغول بود. از مشاغل و مسئولیت‌های او پس از انقلاب اسلامی می‌توان به عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضویت در هیئت سه نفرهٔ رسیدگی به اختلاف بنی‌صدر و دیگران، نمایندگی دورهٔ اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضو شورای عالی قضایی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مسئولیت اجرای فرمان شش ماده‌ای آیت‌الله خمینی اشاره کرد.

پرکارترین خطیب تهران


آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از مبارزین پرسابقه انقلاب اسلامی و از یاران دیرین امام راحل و مقام معظم رهبری محسوب می شوند. هاشمی رفسنجانی در خلال چند دهه اخیر مسئولیت های کلانی را در سطوح مختلف کشور عهده دار بوده است. ایشان هم اینک ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده دار است.

آیت الله هاشمی اگرچه در اولين نمازجمعه در 12 تيرماه 1360 ابراز اميدواري كرد كه "امامت موقت من طولاني نشود" اما با اقامه بیش از 400 نمازجمعه بیشترین تعداد برپایی نمازجمعه را به خود اختصاص داده است.

نمازجمعه‌هاي هاشمي چند خصيصه ويژه داشت. نخست آنكه بسيار آغشته به مسائل سياسي روز و با گرايشي خاص بود. يكي از مشهورترين اين موضع‌گيري‌ها در آخرين نمازجمعه وي اتفاق افتاد كه پس از آن مهدي هاشمي در جمع دوستان خويش گفته استك "ما باختيم، بعد از اين نمازجمعه ديگر حزب الهي‌ها پشت سر آقا ‍‍[منظور پدرش است] نماز نخواهند خواند و اينها هم كه امروز آمدند، اهل نمازجمعه نيستند و ديگر نخواهند آمد."

 

تذكر به مجريان انتخابات دوم خرداد در خصوص پرهيز از تقلب در حالي كه خود رييس جمهور بود، دفاع از كرباسچي در هنگام محاكمه وي به اتهامات اقتصادي،‌ سياه نمايي عملكرد دولت نهم و ... از ديگر موارد پررنگ در كارنامه خطبه‌هاي جمعه وي است. هاشمي مدتي در خطبه اول خويش به تفسير قرآن مي‌پرداخت كه گاه موجب انتقاداتي از قم مي‌گشت و از سوي ديگر گاه هر دو خطبه او سياسي بود. وي بارها به بهانه ضرورت زندگي مرفهانه مردم، به ارزشهاي ساده‌زيستي پس از انقلاب انتقاد مي‌نمود كه اين مواضع وي و مواضع سياسيش سبب گرديد در برخي از نمازجمعه‌هاي وي اعتراضات مردمي در هنگام خطبه‌هاي وي به گوش رسد.

آیت الله هاشمی در خلال سال های پس از انقلاب اسلامی بارها دچار تغییر مواضع سیاسی شده است. براي بررسي تغييرات مواضع وي كافي است ، خطبه‌هاي آخرين نمازجمعه وي را با نمازجمعه نخست مقايسه نمود. او در خطبه‌هاي اولين نمازجمعه‌اش به تشريح اتحاد نفاق چپ و نفاق راست بر عليه ولايت فقيه براي فتنه‌گري بر عليه انقلاب پرداخت و از حاميان اين منافقين و اين اتحاد انتقاد نمود. آخرين نمازجمعه كه صفوف مختلط دختران و پسران سبز آنرا تشكيل دادند آنقدر دور نيست كه نياز به يادآوري مجدد داشته باشد. بررسي مواضع حمايتي يا انتقادي وي در برابر چهره‌هايي همچون اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب نيز فراز و فرودهاي باورنكردني به خود ديد.

امامت بانی جامعه روحانیت مبارز تهران

آیت الله محمد امامی کاشانی در سال ۱۳۱۰ در خانواده مذهبی در کاشان به دنیا آمد. وی مقدمات علوم دینی را در کاشان شروع کرد و مقداری از سطح را در حوزه کاشان فراگرفت و برای تکمیل دروس حوزه به قم رفت.

وی در درس خارج آیات عظام بروجردی، داماد و امام خمینی (ره) شرکت کرد و 10 سال از محضر پرفیض آنان بهره‌مند شد و فلسفه را در محضر اساتید آیت الله علامه طباطبائی صاحب المیزان و آیت الله سید ابوالحسن قزوینی فراگرفت.

آیت الله امامی کاشانی از سال ۱۳۴۰ش فعالیت های سیاسی خود را علیه رژیم با سخنرانی های خود در جلسات هفتگی و مساجد تهران آغاز کرد. هم زمان با سخنرانی های امام خمینی در قم و صدور اعلامیه های ایشان، وی نیز سخنرانی های خود را حول سخنان و بیانیه های امام آغاز کرد که برای رژیم مزاحمت هایی را دربرداشت. اوج این سخنرانی ها در پانزده خرداد بود.

آیت الله امامی کاشانی بعد از قیام پانزده خرداد، دستگیر و زندانی شد؛ زیرا وی را یکی از مسببین این جنبش مردمی می دانستند. در زندان به او گفتند که شما دین را در سیاست دخالت داده اید و اسلام را که دین سنتی است به صورت یک ایده و طرز تفکر معرفی می کنید.

آیت الله امامی کاشانی در سال‌های خفقان در راه سازماندهی مبارزات مردم به رهبری امام خمینی (ره)‌ تلاش‌های بسیاری انجام داد و در این مسیر بارها دستگیر و در سال 1355 به شهرستان گنبد کاووس، تبعید شد.



پس از آن با دیگر یاران امام (ره) از قبیل مرحوم شهید دکتر بهشتی و شهید مطهری هسته مرکزی روحانیت مبارز را پی ریزی کرد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی از طرف حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یکی از اعضای شورای نگهبان منصوب و در این سمت و مسئولیت خطیر مشغول به انجام وظیفه شد.

وی علاوه بر مسئولیت شورای نگهبان، تولیت مدرسه عالی شهید مطهری تهران را به عهده دارد و به تدریس و تربیت طلاب می‌پردازد.

آیت الله امامی کاشانی یکی از ائمه جمعه موقت تهران و از اعضاء مجلس خبرگان رهبری از استان تهران است.

کمترین امامت جمعه تهران

آیت الله محمد مهدی املشی از جمله روحانیونی است که از همان ابتدای امر به نهضت امام خمینی لبیک می گویند. آیت اللّه املشی با آغاز حرکت تاریخ ساز حضرت امام خمینی (ره)در سال ۱۳۴۲و شکوفایی نهضت مقدسی که به پیروزی انقلاب در ۲۲بهمن ۵۷انجامید، تلاشی پیگیر داشت و هر مأموریتی که به عهده می گرفت، با دقت و پشتکار در انجام آن همت می گماشت. وی در مبارزات خونین روحانیت در دوران خفقان و استبداد رژیم شاه بارها توسط مزدوران ساواک دستگیر و روانه زندان شد ولی هیچ گاه این زندان ها و تبعیدها روحیه مقاوم و استوار او را نشکست. او از جمله کسانی بود که در مخالفت و مبارزه با رژیم شاه زندان و تبعید و رنج و شکنجه بسیار تحمل نمود و با مقاومت و بردباری همچنان تا پیروزی در نهضت حضور فعال داشت. سال ۱۳۵۴در اثر فعالیتهای چشمگیری که در حوزه علمیه قم بوقوع می پیوست، ساواک یکباره ۲۵تن از اساتید حوزه قم را دستگیر و تبعید می نماید که مرحوم آیهاللّه ربانی املشی نیز از این ۲۵تن بود.



آن مرحوم سه سال در تبعید به سر برد که یازده ماه آن در فردوس سپری گشت. با آغاز مرحله دوم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶یکی از عناصر فعال و مبارز این دوره به حساب می آمد و تلاشهای او در این مسیر هرگز فراموش نخواهد شد. مقام معظم رهبری درباره آیت الله املشی می فرماید: «مرحوم آقای ربانی املشی یک روحانی فاضل و پاکدامن و مبارز بود. او مردی صادق، سالم، متقی و امر دین بسیار غیور بود. از اولین لحظات این نهضت ایشان به نهضت پیوست. واقعاً جا داشت که از مرحوم آقای ربانی به طور ویژه یاد بشود.»

ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی حضور داشت و مدتی هم عضو شورای نگهبان بود؛ ایشان همچنین در شورای عالی قضایی و مجلس خبرگان رهبر نیز عضو بود؛ ربانی املشی در دوره دوم مجلس شورای اسلامی به عنوان نایب رئیس فعالیت می کرد.

ربانی املشی در 20 آذرماه سال 1360 برای نخستین بار امامت جمعه تهران را بر عهده گرفت. ایشان در بین ائمه جمعه تهران کمترین حضور را به عنوان امام جمعه در تهران بر عهده داشت؛ ربانی املشی تنها 3 بار در سنگر پر افتخار نماز جمعه، خطبه خواند و در 17 تیر سال 64 به شهادت رسیدند.

خطیب شجاع تهران


آیت‌الله محمد یزدی همزمان با نهضت امام خمینی(ره) مانند بسیاری از روحانیون با این حرکت همگام و همراه شد. سخنرانی‌های او به سال 1343 در مسجد امام حسن عسگری(ع) قم تحت عنوان "زندگی ما، افکار ما" که در آن از اصلاح امور مملکت سخن می‌گفت. آیت الله محمد یزدی بارها توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

امام‌خمینی(ره) پس از بازگشت از تبعید چهارده ساله به کشور در تاریخ 12 بهمن‌ماه 1357 تا دوازدهم اسفند همان سال در تهران حضور داشتند و سپس به شهر قم عزیمت کردند.

منزل شخصی امام‌خمینی(ره) برای انجام ملاقات‌ها کوچک بود و نیاز به خانه بزرگتری برای رفع و رجوع مسائل و پذیرش مردم و انجام دیدارهای مختلف بود. این مسئله موجب شد تا در منزل آیت الله محمد یزدی اقامت کنند.

در اولین سخنرانی امام(ره) در مدرسه فیضیه که شور و شوق فراوان و کثرت جمعیت مانع از انجام این سخنرانی بود؛ حضرت امام(ره) به ایشان دستور می‌فرمایند برای آرام کردن مردم ایراد سخن کنند و ایشان نیز امر امام(ره) را اطاعت نمودند که خاطرهٔ آن در اذهان حاضران در آن روز بزرگ،‌ باقی مانده است.



جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مراکز بسیار مهمی بود که در زمان رژیم طاغوت، خدمات شایانی را به مبارزات ملت ایران برای دست یابی به انقلاب اسلامی انجام داده است. آیت الله محمد یزدی، از آغازین روزهای تأسیس این مرکز، با آن همکاری داشته است.

ایشان هشتمين خطيب جمعه موقت تهران است. وي كه در آن زمان از فقهاي شوراي نگهبان و از نزديك‌ترين اعضاي دفتر امام بود، ماجراي انتصاب خود را اينگونه نقل مي‌كند كه به علت جلسه مهم ميان سران قوا و عدم حضور ديگر ائمه جمعه موقت، وي از سوي امام خميني به امامت جمعه منصوب مي‌شود. اما بنابر نقل وي به دليل حضور شناخته شده وي به عنوان سخنران پيش از خطبه‌ها، برخي از حاضرين تا پايان خطبه‌ها گمان برده بودند كه وي سخنران قبل از خطيب است. اما حضور آيت‌الله يزدي با درخشش در جايگاه خطيب جمعه سالهاي متمادي ادامه يافت و با انتصاب به مسند رياست قوه قضائيه جايگاه رسمي‌تري يافت. با توجه به شجاعت وي در نقد مواضع دشمنان و منافقين نفوذ كرده به صفوف انقلاب، چندين بار استعفاي وي مورد قبول قرار نمي‌گيرد تا با وخامت حال جسمي ايشان، در نهايت خطبه‌هاي جمعه 30 خردادماه 1382 آخرين نمازجمعه وي قرار مي‌گيرد.
امامت بصیر انقلاب

آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی از مبارزین پیش از انقلاب و از بزرگان انقلاب در روزهای استقرار جمهوری اسلامی محسوب می‌شود؛ ایشان در دوره دولت رجایی به عنوان وزیر کشور و پس از شهادت ایشان مدتی هم به عنوان نخست وزیر در کشور فعالیت داشتند.

مهدوی کنی در سال 61 اهتمام ویژه ‌ای برای فعالیت دانشگاه قائل شدند و با تاسیس دانشگاه امام صادق (ع) به آنجا رفته و همت ویژه خود را معطوف به آنجا ساختند. البته ایشان مدتی هم مسئولیت حضور در شورای نگهبان و کمیته‌ها را نیز بر عهده داشتند.


آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی در 20 اسفند ماه 1361 برای نخستین بار در جایگاه امامت جمعه تهران قرار گرفت. ایشان در طول سال های پس از انقلاب تنها 12 بار در جایگاه امامت جمعه تهران قرار گرفتند.

حضور آیت‌الله مهدوی کنی معمولا در روزهای خاصی رقم می‌خورد؛ در روزهایی که خطبای موقت تهران به عنوان نامزد مجلس خبرگان مطرح بودند، ایشان در نماز جمعه حضور می‌یافتند و نماز جمعه تهران را اقامه می‌کردند.

آیت‌الله مهدوی کنی در برخی مواقع که رهبر انقلاب در نماز حاضر می‌شدند، پس از اقامه نماز جمعه توسط ایشان، نماز عصر را اقامه می‌کردند. در نماز جمعه مشهور 29 خرداد 1388 رهبر انقلاب، پس از اقامه نماز جمعه توسط معظم‌له، نماز عصر را آیت‌الله مهدوی کنی اقامه کردند.

عمار انقلاب

آیت الله احمد جنتی عضو فقها و دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران است. آیت الله جنتی از دوره اول شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹ به عنوان عضو فقهای این نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبیری شورا را برعهده دارد.

آیت الله جنتي که دارای درجه اجتهاد است، در درس آیة‌ الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌)، آیة‌ الله العظمی‌ گلپایگانی‌، آیت‌ الله‌ العظمی‌ حجّت‌ کوه‌ کمره‌ای‌(ره‌) و آیة‌ الله العظمی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) حضور داشته است. آیة‌ الله احمد جنتی‌ در دوران‌ تحصیل‌ خود با فضلائی‌ چون‌ شهید سعیدی‌، شیخ‌ محسن‌ حرم‌پناهی‌، شهید مفتح‌، سید کرامت‌الله‌ ملک‌ حسینی‌، شیخ‌ ابوالقاسم‌ خزعلی‌ و شیخ‌ محمد علی‌ موحدی‌ کرمانی‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ می‌پرداخت‌ و با بزرگانی‌ چون‌ شهید بهشتی‌، شهید قدوسی‌، آیة‌ الله مصباح‌ یزدی‌، آیة‌ الله سبحانی‌، آیة‌ الله مشکینی‌ و آیة‌ الله امینی‌ رابطة‌ دوستانه‌ و مصاحبت‌ داشت‌.


نخستین‌ مسؤولیت‌ او پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌هاي‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) بود. فقدان‌ قوانین‌ و آیین‌ نامه‌های‌ اجرایی‌ در دادگاهها، عدم‌ آشنایی‌ افرادِ مؤمن‌ و انقلابی‌ با سیر اجرایی‌ کار قضاوت‌ و مشکلات‌ متعدد دیگر، کار در دستگاه‌ قضایی‌ سالهای‌ نخستین‌ انقلاب‌ را دشوار ساخته‌ بود. با وجوداین‌ مشکلات‌، بزرگاني‌ چون‌ شهید قدوسی‌، شهید بهشتی‌ و آیة‌ الله جنتی‌ در این‌ عرصه‌ پای‌ نهادند به‌ تدوین‌ و اصلاح‌ ساختار قضایی‌ کشور پرداختند.

عضویت در شورای پشتیبانی جنگ، مدیریت در دادگاه های انقلاب اسلامی، نمایندگی مجلس خبرگان در دوره اول و دوم از استان خوزستان و در دوره سوم از استان تهران و عضویت در هیئت تحقیق مجلس خبرگان، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی از دیگر مسئولیت های وی بوده است.او در سال ۱۳۸۶ در انتخابات ریاست مجلس خبرگان از اکبر هاشمی رفسنجانی شکست خورد.

مجاهد انقلاب

زندگي‌ عالمان‌ مجاهد در عصر ما، همواره‌ با مبارزه‌ با رژيم‌ منحوط‌ پهلوي‌ همراه‌ بوده‌ است‌. آيت‌الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ نيز، چون‌ ديگر عالمان‌ عصر خويش‌ و مانند پير و مراد و مقتداي‌ خويش‌، حضرت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) حكومت‌ ننگين‌ پهلوي‌ و سكوت‌ در مقابل‌ ستمهاي‌ آن‌ را برنمي‌تابيد و روز و شب‌ را به‌ مبارزه‌ با آن‌ مي‌گذراند.

سخنرانيها، نامه‌ها و اعلاميه‌ها، به‌ زندان‌ رفتنها و شكنجه‌ شدنهاي‌ وي‌ نقش‌ مهمي‌ را در پيشبرد انقلاب‌ و پيروزي‌ آن‌ ايفا مي‌كرد كه‌ ذكر نمونه‌ها و شرح‌ آن‌، در اين‌ مختصر نمي‌گنجد.

در سال‌ 1341، شاه‌ و عوامل‌ آن‌، لوايح‌ ششگانه‌اي‌ را با ظاهر اصلاحات‌ و ايجاد رفاه‌ براي‌ مردم‌ تدوين‌ كردند و مي‌خواستند آن‌ را به‌ رفراندوم‌ بگذارند. امام‌(ره‌) كه‌ به‌ خوبي‌ از حيله‌ها و عوامفريبي‌هاي‌ شاه‌ اطلاع‌ داشت‌، مخالفت‌ خود را با لوايح‌ اعلام‌ نمود و به‌ آية‌الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ نيز دستور داد كه‌ به‌ خرم‌ آباد برود و مسائل‌ مطرح‌ شده‌ را با علما و مردم‌ آن‌ ديار در ميان‌ بگذارد.

تلاش‌ آيت‌الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ در آن‌ روزگار براي‌ رساندن‌ پيام‌ امام‌(ره‌) و گرد هم‌ آوردن‌ علماي‌ خرم‌ آباد و تصميم‌گيري‌ براي‌ مسائل‌ پيش‌ آمده‌، نقطة‌ عطفي‌ در مبارزات‌ ايشان‌ است. همچنين‌ ايشان‌ پس‌ از مدتي‌ به‌ قم‌ رفت‌ و گزارش‌ مذاكرات‌ علما و جريانهاي‌ پيش‌ آمده‌ در شهر را به‌ اطلاع‌ امام‌(ره‌) رساند.



وي‌ در اوايل‌ سال‌ 1342 به‌ منظور تبليغ‌ و در آستانه‌ ماه‌ محرم‌، تصميم‌ به‌ عزيمت‌ به‌ كاشان‌ گرفت‌ و آن‌ را با امام‌(ره‌) در ميان‌ گذاشت‌. امام‌(ره‌) موافقت‌ فرمودند و پيامهايي‌ براي‌ علماي‌ كاشان‌ با موضوعيت‌ جريانهاي‌ پيش‌ آمده‌ و ضرورت‌ مبارزه‌ با رژيم‌ شاه‌، دادند.

وي‌ ضمن‌ رساندن‌ اين‌ سخنرانيهاي‌ مهم‌ و افشاگرانه‌اي‌ را در ايام‌ ماه‌ محرم‌ انجام‌ داد كه‌ شور عجيبي‌ در مردم‌ كاشان‌ ايجاد كرد و ساواك‌ و عوامل‌ رژيم‌ پهلوي‌ را هراسناك‌ ساخت‌.

همچنين‌ سخنراني‌ وي‌ پس‌ از حادثه‌ پانزدهم‌ خرداد در حرم‌ مطهر حضرت‌ معصومه‌(ع‌) در حمايت‌ از امام‌(ره‌) و محكوم‌ كردن‌ جنايات‌ رژيم‌، در كارنامه‌ مبارزاتي‌ او مي‌درخشد.

آية‌الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌، در حدود سال‌ 56 به‌ عضويت‌ رسمي‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ درآمد، هر چند پيش‌ از آن‌ نيز در فعاليتهاي‌ مبارزاتي‌ با اعضاي‌ اين‌ مركز همكاري‌ داشت‌.

فعاليتهاي‌ سياسي‌ آيت‌الله‌ طاهري‌ خرم‌ آبادي‌ به‌ پيش‌ از انقلاب‌ محدود نيست‌. ايشان‌ پس‌ از پيروزي‌ شكوهمند انقلاب‌ اسلامي‌ نيز در مسئوليتهاي‌ گوناگون‌ به‌ ايفاي‌ نقش‌ پرداختند و خدمات‌ ارزشمندي‌ را در عرصه‌هاي‌ گوناگون‌ به‌ انجام‌ رساندند.

عضويت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسي‌ به‌ نمايندگي‌ از مردم‌ لرستان‌؛ عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌؛ نمايندگي‌ امام‌ در امور حج‌ و زائران‌ بيت‌الله‌ الحرام‌؛ نمايندگي‌ حضرت‌ امام‌ در سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ در سال‌ 1360؛ نمايندگي‌ امام‌ در پاكستان‌؛ عضويت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ و عضويت‌ در هيئت‌ رئيسة‌ آن‌؛ امامت‌ جمعه‌ موقت‌ تهران‌ با حكم‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ برخي‌ از فعاليتهاي‌ ايشان‌ پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ است‌.

خطیب توانمند
آیت‌الله سید احمد خاتمی از خطبای توانمندی است که در سال 1384 از سوی رهبر انقلاب به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شدند. در روزهایی که مشکلات جسمی خطبای تهران مانع از این می‌شد که ایشان ‌بتوانند مانند گذشته در نماز جمعه حضور یابند و حضور آیت‌الله یزدی در نماز جمعه نیز کمرنگ شد؛ آیت‌الله سید احمد خاتمی جوان نیز به جمع ائمه جمعه تهران اضافه شد.

حضور آیت‌الله خاتمی نشان داد که ایشان از توانایی خطابه خاصی برخوردارند و نوع خطابه ایشان باعث جذب جوانان انقلابی بسیاری به سخنرانی‌های ایشان شد.

آیت‌الله سید احمد خاتمی را باید به عنوان یک خطیب انقلابی به حساب آورد که همچنان می‌تواند در سنگر نماز جمعه فعالیت داشته باشد. خاتمی پس از کنار رفتن هاشمی رفسنجانی از خطبه‌های نماز جمعه، حضور اصلی در نماز جمعه روز قدس و نماز عید قربان را پیدا کرده است.

خطیب اخلاق مدار

شهريورماه 1388، در شرايطي كه كمبود اخلاق در جامعه به وضوح مشهود بود، سیزدهمين امام جمعه موقت تهران از ميان اساتيد اخلاق منصوب شد. وي كه رییس دادگاه انتظامی قضات است، بيشتر به وجهه اخلاقيش شناخته مي‌شود و مجالس وعظ جوان پسندي كه داشته است.

حجت الاسلام صدیقی از خطیبان کهنه تهران، امام جمعه موقت تهران، رئیس دادگاه انتظامی قضات، و مدرس اخلاق حوزه علمیه قم است. ایشان امام جماعت مسجد اعظم اُزگُل از محله‌های سنتی تهران بوده و در همان مسجد چند سالی است که مدرسه علمیه‌ای زیر نظر حوزه علمیه قم تاسیس کرده است. امام جمعه موقت تهران سخنران ثابت مهدیه تهران نیز هست.

امام جمعه رزمنده

آیت‌الله موحدی از مبارزین انقلاب اسلامی پس از مراجعت از نجف و قم، به مدت چند سال در زادگاه اصلی خود یعنی کرمان ساکن شد و سپس در سال 1348 به دعوت شهید باهنر به تهران آمد و با متمركز كردن فعالیت های خود در مسجد مسلم‌ بن‌ عقیل‌ در شرق تهران، آن را به یكی از پایگاه های اصلی مبارزان ناحیه شرق تهران علیه رژیم ستمشاهی بدل کرد.

بر اساس اسناد موجود، آیت‌الله موحدی به دلیل فعالیت‌های تبلیغی علیه رژیم شاه، در کرمان نیز توسط ساواک ممنوع‌المنبر شده بود.

حضرت آیت الله موحدی كرمانی از موسسین جامعه روحانیت مبارز تهران به شمار می رود كه از ابتدا تاكنون بعنوان یکی از اعضای شورای مرکزی فعالیت داشته است.

از جمله اقدامات وی در دوران مبارزه، دیدارهای متعددش با حضرت امام(ره) در نجف و کربلا بود که در این نشست‌های خصوصی برنامه‌های جامعه روحانیت مبارز را به عرض حضرت امام(ره) رسانده و متقابلاً دستورات مهم ایشان را به اعضای شورای مركزی جامعه روحانیت مبارز منتقل می كرد.

وی در حزب جمهوری اسلامی نیز در تمامی سالهای فعالیت این تشكل انقلابی، بعنوان عضو شورای مرکزی و عضو داوری حزب حضور داشته است.

آیت الله موحدی كرمانی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم كرمان برگزیده شد و پس از آن در دوره های دوم، سوم، چهارم و پنجم به نمایندگی از مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

ریاست کمیسیون امور داخلی مجلس، ریاست کمیسیون امور دفاعی مجلس و نیز نائب رئیسی مجلس شورای اسلامی از جمله مسئولیتهای او در خانه ملت بوده است. وی همچنین رئیس هیات اجرائی بین المجالس نیز بوده است.

امامت جمعه کرمانشاه پس از شهادت آیت الله شهید اشرفی اصفهانی نیز از جمله سوابق آیت‌الله موحدی کرمانی است. امامت جمعه‌ای که حضور بیشتر وی را در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در برداشت.

وی پس از پایان دفاع مقدس نیز برای مدت 14 سال و تا سال 1384، نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عهده دار بود.

موحدی کرمانی كه هم اكنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری است؛ از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون به نمایندگی از مردم كرمان در تمامی ادوار مجلس خبرگان رهبری حضور داشته است.

آیت‌الله موحدی کرمانی چندی پیش با حکم مقام معظم رهبری به سمت امامت جمعه موقت تهران منصوب شد و نماز جمعه این هفته تهران نیز به امامت ایشان برگزار خواهد شد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

پیشنهاد هفته

  • کتاب‌های پیشنهادی  هفته: کتاب

جنگ دوست داشتنی

کتاب جنگ دوست داشتنی مجموعه خاطرات نویسنده رزمنده ،سعید تاجیک است. توضیحات بیشتر...

ارتباط با ما

تهران- میدان ونک-خیابان ملاصدرا- خیابان شیخ بهایی جنوبی-بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج)-حیاط شمالی- دفتر حوزه بسیج دانشجویی- تلفکس 88620826-021

پیامک:50001000501000-10005510001000